Naamloos 1
   
 

1
HTML5, CSS3 and jQuery Navigation menu
Biesbosch MuseumEiland ::: Verleden, heden en toekomst van De Biesbosch
Naamloos 1
   
 
      St. Elisabethsvloed
 

Sint Elisabethsvloed

Al sinds 2002 heeft Stichting Biesbosch Museum het schilderij De Sint Elisabethsvloed door H. Weingärtner in bruikleen van Het Noordbrabants Museum. Sinds de herinrichting/uitbreiding van het Biesbosch Museum heeft dit schilderij een erg belangrijke plaats in de vaste expositie van het museum.

Tijdens de recente uitbreiding van het museum (november 2014 – juni 2015) is het schilderij teruggegaan naar Het Noordbrabants Museum. Tijdens dit verblijf is het schilderij zorgvuldig bekeken om de conditie te beoordelen. Om het schilderij nog lang aan het publiek te kunnen tonen, zo is bij de beoordeling gebleken, is een behandeling wenselijk. Hierbij is geen sprake van een acuut probleem, maar is geoordeeld naar middellange termijn (5-10 jaar).

Techniek
Het schilderij is met olieverf op doek geschilderd en rechts onder in de hoek gesigneerd en gedateerd. De drager is een linnendoek, twee lappen doek zijn met een horizontale naad aan elkaar genaaid. Spieraam en opspanning zijn niet origineel, maar tijdens een eerdere behandeling vervangen. De dunne, lichtkleurige grondering is over de gehele voorstelling met verf bedekt en vult de doektextuur grotendeels op. De verflaag is regelmatig en dekkend aangebracht, uitgesproken impasto is niet te zien. De tonaliteit wordt door de hoge contrasten tussen het lichte en kleurrijke bloemenboeket en de donkere achtergrond bepaald. De oppervlakte is afgesloten met een vernislaag.

Conditie
Het schilderij heeft in het verleden meerdere behandelingen ondergaan. Een eerste vooronderzoek heeft duidelijk gemaakt dat het schilderij in zijn geheel materiaal technisch in redelijke staat verkeert. De esthetische staat moet als matig tot slecht beoordeeld worden.

De conditie van drager en opspanning is redelijk goed, wel zijn spieraam en opspanning niet meer origineel. Langs de onderrand zijn grotere deformaties in het doek aanwezig. In het doek zijn op verschillende plaatsen kleine onbehandelde scheurtjes geconstateerd. Langs de randen van de beschadigingen dreigt erfverlies. Verder is de hechting van grondering en verf zonder problemen. Doek en verflaag laat talrijke oude beschadigingen zien. Met name in het linkse onderste kwart van het schilderij (gezien van de achterkant) zijn vele oude gaten en reparaties aanwezig. Ook is de horizontale naad tussen de twee doeken op meerdere plaatsen gerepareerd. De oude reparaties van de talrijke, relatief kleine beschadigingen, zijn dusdanig verkleurd, dat ze nu storend in zicht komen. De aanwezige vernis is duidelijk vergeeld met bruine vlekken van restanten van een oudere vernis. Ook zijn op de oppervlakte duidelijk verschillen in oppervlakteglans en verzadiging te constateren. De oppervlakte maakt in zijn geheel een onverzorgde en doffe indruk. Een behandeling zal tonaliteit en verzadiging van de verflaag duidelijk verbeteren.

Resultaten:
Conservering:
• Het oppervlaktevuil is verwijderd.
• Drager en verflaag zijn geconsolideerd, zo ook de randen van scheurtjes in het doek met dreigend verfverlies.
• De scheurtjes zijn verlijmd en aan de achterkant verstevigd door lapjes.
• Aan de voorkant zijn, waar nodig, vullingen aangebracht.
• Deformaties aan de onderkant van het doek zijn zover mogelijk gereduceerd.

Restauratie:
• De huidige vernislaag is afgenomen.
• De bruinige vlekken in de vernislaag zijn zover mogelijk verwijderd. Bestaande retouches zijn zoveel mogelijk gehandhaafd. Verkleuring van deze retouches is met nieuwe retouches boven op het bestaande materiaal gecorrigeerd.
• Nieuwe vullingen en de moeilijk te verwijderen bruine vlekken in de luchtpartij zijn eveneens met retouches in het origineel geïntegreerd.
• De oppervlakte is voor en tijdens het retoucheren met verschillende lagen retoucheervernis verzadigd.
• Het schilderij is voorzien van een nieuwe laag vernis, hierdoor is de verzadiging van de verf en de oppervlakteglans optimaal.

Wij verwachten het schilderij begin april 2017 weer terug in het museum.
Gedurende de restauratieperiode is een vervangende afbeelding van het schilderij in het museum te zien.


De restauratie van het schilderij De Sint-Elisabethsvloed wordt mede mogelijk gemaakt door:


1

@ 2016 Biesbosch MuseumEiland Werkendam

 
Naamloos 2
  over het museum


te zien en te doen


museum

biesbosch beleving

museumEiland

rondvaarten

fietsverhuur

wandelroutes

huwelijk

arrangementen

eten en drinken

bezoekersinfo


adres

prijzen

winkel

wisselexposities

spelregels

kinderfeest

eten en drinken


speel en leer


schoolprogramma

biesbosch beleving

dierenvriendjes

plantenquiz

geheugenspel

steun ons


subsidiegevers

sponsors

vrienden

anbistatus

nieuws


nieuws

archief